سايه بيماري از خود بيماري ترسناک‌تر


 

ترجمه:ندا احمدلو




 
گاهي اوقات يک بيماري به‌خودي‌خود آن‌قدر مهم نيست که عوارض‌اش و ساليان سال است که پزشکان سراسر دنيا مشغول تحقيق و بررسي روي بيماران مختلف هستند تا بتوانند به عوارض ثانويه بيماري آنها پي ببرند.
پزشکان، نام «سايه بيماري» را براي اين عوارض ثانويه انتخاب کرده‌اند؛ مثلا يکي از کشف‌هاي آنها اين بوده است که ادامه يافتن ميگرن باعث افزايش احتمال ابتلا به حمله يا سکته قلبي مي‌شود. به همين دليل، متخصصان نام 5 بيماري رايج را عنوان کردند و به تمام افراد گوشزد کردند که نبايد به هيچ‌وجه آنها را ناديده بگيرند زيرا سايه اين بيماري بسيار خطرناک‌تر از خود آنهاست. اين بيماري‌هاي پنج‌گانه به شرح زير هستند:

نام بيماري: ميگرن
 

سايه آن: حمله يا سکته قلبياگر شما براي مدت طولاني به سردردهاي ميگرني مبتلا باشيد، حتما پزشک‌تان در مورد ابتلا به بيماري‌هاي قلبي به شما هشدار خواهد داد اما خوشبختانه، محققان به تازگي فهميده‌‌اند که احتمال ابتلا به ناراحتي‌هاي قلبي در کدام يک از افراد ميگرني بيشتر است و چه نوع ميگرني رابطه نزديک‌تري با سکته قلبي دارد. اگر کمتر از ماهي يک بار با سردرد ميگرني دست به گريبان مي‌شويد، احتمال بروز حمله قلبي در شما 50 درصد بيشتر از کساني است که تا به حال اين بيماري را تجربه نکرده‌اند و اگر سردرد ميگرني حداقل هفته‌اي يک بار شما را آزار مي‌دهد، بايد بدانيد که احتمال سکته قلبي براي شما، سه برابر بيشتر از سايرين است.• مراقبت‌هاي شخصي: متاسفانه، متخصصان هنوز نتوانسته‌اند راهکار مناسبي براي کاهش حملات ميگرني و در نتيجه کاهش احتمال ابتلا به سکته يا حمله قلبي ارايه کنند اما افراد مبتلا به ميگرن مي‌توانند با تحت نظر قرار دادن سيستم قلبي عروقي‌شان، گام موثري در راستاي حفاظت از قلب خود بردارند.

نام بيماري: فشارخون بالا
 

سايه آن: ديابتپزشکان از رابطه بسيار شديد و تنگاتنگ فشارخون بالا و ديابت شگفت‌ زده‌اند و مي‌گويند اين رابطه هر چه قدر که فرد از وزن بالاتري برخوردار باشد، نزديک‌تر است. اين شگفت‌زدگي، محققان دانشگاه هاروارد را مجبور کرد تا روي 38 هزار خانم ميان سال تحقيقاتي انجام دهند و پس از اين تحقيقات متوجه شدند که امکان بروز ديابت در بين افراد با فشارخون بالا، 2 برابر از بقيه افراد بيشتر است و افراد چاق هم در اين ميان شانس بيشتري براي ابتلا به ديابت دارند.• مراقبت‌هاي شخصي: اگر فشارخون‌تان بالاست يا سابقه فاميلي پرفشاري داريد، حتما يک تست ديابت بدهيد. شما مي‌توانيد با ايجاد تغييرات کوچکي در سبک زندگي‌تان از مبتلا شدن به ديابت در امان بمانيد.

نام بيماري: آسم
 

سايه آن: افسردگي و تنگ خلقيمطالعات اخير نشان مي‌دهند که نقش بيماري آسم در ابتلا به افسردگي يا عصبانيت، بسيار پررنگ است. دکتر بروس بندر، استاد روان‌پزشک دانشگاه کلورادو، نتايج آخرين تحقيقاتي که روي گروهي از بيماران مبتلا به آسم در سال 2004 انجام داده‌اند را اين‌طور عنوان مي‌کند: «18 درصد از مبتلايان به آسم، از بيماري‌هاي روحي هم رنج مي‌بردند و تنگ‌خلقي و انزوا در بيشتر از نيمي از آنها مشاهده مي‌شد.» جالب اينکه هر چه بيماري تنگي نفس افراد شديدتر بود، افسردگي هم در آنها بيشتر رخ مي‌نمود.• مراقبت‌هاي شخصي: اگر مي‌دانيد که به آسم يا بيماري‌هاي روحي مبتلا هستيد، براي اطمينان از مبتلا نشدن به سايه بيماري، پيش يک روان‌شناس يا متخصص آسم‌ و آلرژي برويد و با او در مورد مشکل‌تان صحبت کنيد و از او کمک بخواهيد.

نام بيماري: آندومتريوز
 

سايه آن: سرطان پوستوجود آندومتريوز (به وجود آمدن نا به جاي بافت‌هاي درون زهداني به ويژه در تخمدان‌ها) يکي از بيماري‌هاي است که سبب ايجاد سرطان پوست در 62 درصد از مبتلايان مي‌شود. • مراقبت‌هاي شخصي: دکتر جفري کالن، استاد پوست و موي دانشکده پزشکي لوييس ويل مي‌گويد: «اگر به بيماري آندومتريوز مبتلا هستيد، بهتر است از يک متخصص پوست بخواهيد تا شما را از جهت دارا بودن يا نبودن سرطان پوست مورد بررسي قرار دهد.» وي همچنين به تمام مبتلايان به آندومتريوز توصيه مي‌کند که ماهي يک بار سر تا سر پوست‌شان را از جهت پيدايش خال‌هاي جديد يا غيرمتعارف يا بزرگ شدن خال‌هاي قبلي مورد بررسي قرار دهند.

نام بيماري: پسوريازيس
 

سايه آن: حمله قلبيپسوريازيس نوعي بيماري پوستي است که در آن پوست برخي قسمت‌هاي بدن مثل دست و پا دچار ضايعات قرمز رنگي همراه با پوسته‌هاي بسيار ظريف و نقره‌اي رنگ مي‌شود. پوست بخش مبتلا ممکن است همراه يا بدون خارش باشد. دکتر ژول گلفند، متخصص پوست دانشگاه پنسيلوانيا، چرکي شدن پوست زخمي و رسيدگي مناسب نکردن به آن را از جمله دلايل رابطه اين بيماري با حمله قلبي مي‌داند. او مي‌گويد که عفونت‌ حاصل از اين زخم ممکن است به سيستم ايمني بدن‌ آسيب برساند و زهر مستقيم خودش را روي قلب بريزد!• مراقبت‌هاي شخصي: بهترين کاري که مي‌توانيد براي جلوگيري از حمله قلبي ناشي از پسوريازيس انجام بدهيد، اين است که زخم‌هاي پوستي‌تان را ناديده نگيريد و حتما در صورت مشاهده هرگونه ناراحتي يا سفتي پوست، به سرعت با يک متخصص مشورت کنيد و اجازه عفوني شدن را به زخم‌هاي پوستي‌تان ندهيد.
منبع:www.salamat.com